Vier modules
De handleiding bestaat uit vier modules met telkens een ander thema: de verschillende voorleesfases, het boekenaanbod, interactieve voorleesvaardigheden in de praktijk en tenslotte hoe die voorleesvaardigheden specifiek toepassen in de kinderopvang.
Om ervoor te zorgen dat leerlingen kennis en vaardigheden kunnen opbouwen heeft elke module vier verwerkingsniveaus: van kennismaking over verkenning en verdieping tot uitbreiding.
Leerkrachten kunnen zelf beslissen hoe ze de handleiding het liefst gebruiken en of ze de modules graag in één keer afhandelen of spreiden over verschillende leerjaren of vakken.
De handleiding bevat niet enkel informatie en tips, maar ook verschillende filmfragmenten. Die filmpjes werden door Iedereen Leest opgenomen in kinderdagverblijven en bij gezinnen thuis en tonen duidelijk wat interactief voorlezen bij baby’s en peuters zoal inhoudt.
Met behulp van de kijkwijzers uit de handleiding kunnen leerlingen hun vaardigheden en die van medeleerlingen in kaart brengen. Verder is het een meerwaarde om leerlingen zichzelf te laten filmen terwijl ze interactief voorlezen. Zo kunnen ze hun vooruitgang zelf volgen.
Om af te sluiten bevat de handleiding ook een evaluatietool waarmee leerkrachten de leesvaardigheden van leerlingen in oefensituaties kunnen beoordelen.
De handleiding werd geschreven door Iedereen Leest en is gebaseerd op de Boekstart-vorming ‘Interactief voorlezen aan baby’s en peuters’, die ontwikkeld werd door Elly van der Linden in opdracht van Iedereen Leest. Haar bureau Leesbevordering en Taalstimulering 0 tot 7 jaar is gespecialiseerd in de ontwikkeling van vormingsmateriaal rond het thema interactief voorlezen.